/ Me /

2010

Jag hade egentligen inte tänkt göra någon sådan här sammanfattning, men eftersom jag inte har något bättre för mig så får det bli en i alla fall.


JANUARI








Januari innehöll mest körlektioner, Prison Break och känslan av att allt var skit. Jag var nog nästan på botten ett tag, men det fanns saker som gjorde livet lite bättre. Jag åkte skidor för första gången (bilden visar väl hur bra det gick) och färgade håret svart.


FEBRUARI




Jag pluggade, läste August Strindberg (inte frivilligt), satte upp alla-hjärtans-dag-hjärtan i skolan, det var massor av snö, skolans tak läckte in (som vanligt), hade världens hosta och mådde ännu sämre av hostmedicinen. Inget särskilt hände alltså i februari.


MARS







Jag lyckades ta körkort trots att jag gjorde universums sämsta uppkörning. Var lite smått beroende av läkerol och listade de finaste Kentlåtarna. Hade problem med vad jag skulle välja för högskoleutbilding och lyckades till sist bestämma mig. Och sen, i slutet av mars: Kent i Conventum Arena, Örebro. Dör lite av lycka över att de spelar OWC och tårarna är nära för att dom är här, dom är här, dom är här, och jag är här.


APRIL





Var media på tvåornas FN-rollspel och var tvungen att ha jobbig formell klädsel, men fick i alla fall gå runt och fota i ett par dagar. Våren kom och jag tillbringade mycket tid på altantrappan. Jag skickade de där breven jag suttit och skrivit om nätterna, trots att jag visste hur dumt det egentligen var. Mamma, syster och jag åkte till Stockholm på påsklovet. Hade projektarbetsredovisning (reseguide till London), fick min studentmössa, skrev nationella prov i svenska. Klippte håret kort och sökte till högskolan.


MAJ











Maj var en pluggmånad med massa stora slutprov. Bävrar blev nya grejen och vi träffades med klassen (den för mig viktiga delen av klassen, alltså) och grillade och hade det trevligt. Dagen efter det sista slutprovet var gjort for vi iväg till Alanya, Turkiet. Där hade vi en sjukt bra vecka, trots ångesten och paniken inför resan.


JUNI





Det var bal och student; båda sakerna totalt överskattade. Men jag fick en dator i studentpresent, vilket var mycket bra.
En dag när termometern visade alldeles för mycket åkte jag på en cykeltur runt hela stan, med En plats i solen i öronen och det var så underbart.


JULI









Jag kom in på mitt förstaval till högskolan: civilingenjör i lantmäteri i Lund. Det faktum att jag skulle flytta 50 mil söderut helt själv var inte jätteskrämmande, för ärligt talat: jag hade redan vant mig vid tanken.
Familjen åkte till Italien och där, på flygplatsen i Treviso fick jag ett sms om att jag hade fått hyreskontrakt på ett korridorrum i Lund.
I Italien åt vi massa pizza, pasta och glass, besökte Venedig, hyrde bil och åkte bland bergskedjor till Gardasjön som var underbart vacker. Åkte linbana upp till en bergstopp där det fanns kossor, alpackor och en himla fin utsikt.
Sista dagen i juli ser jag av en slump att ett band ställt in sin spelning på Putte i parken och att bästa Lillasyster ska spela där istället samma kväll. Ett par timmar senare har jag och Annie köpt varsin biljett och är på plats på festivalområdet. Det blir den bästa konserten hittills.


AUGUSTI







Jag, mamma och pappa åker ner till Lund för att se mitt rum och köpa möbler. Lite läskigt är det ändå, att komma till ett ställe där man aldrig har varit men som snart ska bli ens hem. Mitt rum luktar nytt, eftersom så gott som alla möbler är nyinköpta från Ikea. Jag åker hem, träffar mina fina vänner för sista gången och tar sedan tåget ner till Lund. Är rädd, börjar skolan, vill springa iväg, men det blir ändå bra till slut. Åker på kursgård med hela L10 och har två bra dagar där, bland annat min första sittning. Får även min phaddergrupp, Lianer av stål.


SEPTEMBER



Vågar mig ut i köket och lagar mat, går i skolan, har nollningsaktiviteter, går från nolla till etta på nollegasquen, åker hem för första gången efter en månad i Lund.


OKTOBER





Åker till Linköping och träffar mina saknade vänner samt sover på ett hårt golv (men det gör ingenting), gör en fotovägg i mitt rum istället för att tentaplugga och har sedan min allra första tenta. Vi har filmkvällar i korridoren och jag kommer på att korridor inte är så dåligt ändå.


NOVEMBER







Får besök av min familj, shoppar i Malmö, går i skolan, åker till Stockholm med Annie och ser Stone Sour och går på stan. Åker sedan hem till Karlskoga över helgen. Går på en färgglad sittning med rubriks kub-tema.


DECEMBER

Jag fyller 19 och julmyser, åker till Malmö ett par gånger, dricker massa glögg, tentapluggar, gör tentor och får sedan ett mycket efterlängtat jullov. Åker hem till Karlskoga och här är jag nu.


Jag började 2010 på botten och avslutar det.. inte på topp kanske, men bra mycket bättre än när 2010 inleddes. Det har varit ett år fullt av förändringar, med ny stad och nytt liv. Ångest, panik och flykter byttes ut mot matlagning och tvättning och jag har lärt mig att jag faktiskt klarar mig själv.

#1 / / Matilda:

Ska du inte uppdatera i info-rutan så att det står att du är 19 och inte 18? ;)

#2 / / viktoria:

Vad är det på första bilden? :P

#3 / / julia:

vilket år!! :) <3