/ Diary /

Blä

Rastade fluffet igår

Jag känner mig sjukt stressad just nu. Plugget går åt helvete - kursen jag har tenta på nästa vecka innehåller ungefär allt jag ogillar och det känns som att jag inte kan lösa några uppgifter alls, trots att man får ha med boken på tentan.Jag lämnade tillbaka Achilles till Filip igår så nu jäklar ska jag plugga ihjäl mig om det är vad som krävs för att jag ska fatta kursen. Uuuuuhhhh. Vill bara gråta.
#1 / / Robex Lundgren:

fin blogg

#2 / / Lisa:

Fytusan va ja lider med dig! Kände exakt samma på min senaste kurs.. Var som ett stort frågetecken trots att man gått igenom allt, flera ggr... Nu är jag godkänd och allt gick bra! Håller tummarna stenhårt att de blir precis likadant för dig! En positiv sak i den fruktansvärda känslan du har just nu är att du kommer vara så mycket gladare och mer lättad när du har klarat den! Den känslan har man inte efter en lätt kurs! Lycka till!!

Svar: Åh, tack för pappen! Håller med om att det alltid känns bättre efteråt om man klarar av någonting svårt. Längtar tills jag kan se tillbaka på den här kursen haha :)
Linnéa

#3 / / vildblomma.blo.gg:

härlig bild!

#4 / / Fani:

Gillar bilden, så söt! Ser ut som en stor fluffig boll bara liksom, haha :)

#5 / / Anonym:

Vilken fin hund :)

#6 / / Tess:

Vad härligt det ser ut! :) Kram

#7 / / Maria:

Är du inne på ditt femte år på utbildningen nu? :)
Jag har precis börjat på min och har mina första tentor nästa vecka, är sjukt nervös!

Svar: Ja, det stämmer :) Jag förstår känslan! Minns att jag var supernervös när jag hade mina första tentor, men det kommer gå bra! Massa lycka till!
Linnéa

#8 / / Liza:

Vet hur det är när man har en sådan period där motivationen är på NOLL.
Men mitt råd till dig är... Sätt dig på någon bra plats där hemma, mys till det.. Med en kopp te eller dylikt.
Lägg fokus på EN sak i taget på tentan och ta små pauser. Gör anteckningarna med färgglada pennor, det hjälper mig! :)
Lycka till nu, jag vet att du klarar det! :)
Stor kram!

Svar: Tack så hemskt mycket för peppen! Jag ska kämpa på, kramar! :)
Linnéa

#9 / / Ida:

Usch, vet precis känslan. Men du kommer fixa det, tro bara på sig själv!
Lycka till!

Svar: Tack så mycket! :)
Linnéa

#10 / / Louise:

Hoppas det går bra, lycka till!

Svar: Tack! :)
Linnéa

#11 / / Sofia:

har kikat lite på din blogg ett tag eftersom jag själv funderar på att läsa samma utbildning som du efter att jag är klar med mitt år som au pair i USA.
har massor av frågor och skulle vara väldigt snällt om du tog dig tid att svara på dem i ett blogginlägg eller bara här i kommentarsfältet;
-Hur kom du på att du ville läsa till lantmätare?
-Hur trivs du i Lund? (var kommer du ifrån?)
-Svårt att få bostad?
-Vad är roligast/tråkigast enligt dig?
-vad gör ni på utbildningen?
-tips för en troligtvis ny lantmäteristudent?

helt enkelt om hur det är att vara student i sig och sedan hur det är att studera Civilingenjör Lantmäteri.

tacksam för svar! :)

Svar: Hej! Vad kul att du funderar på att läsa lantmäteri :) Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med att ha valt att läsa det i alla fall. Jag kom på att jag ville läsa lantmäteri när jag tittade igenom en kurskatalog jag fick hem från LTH. Hade ingen aning om vad utbildningen innebar innan jag hittade den där, men tyckte att det verkade intressant och bestämde mig för att söka.Jag trivs väldigt bra i Lund, det är den himla bra studentstad! Jag kommer från Karlskoga så jag fick flytta en bit, men det har gått väldigt bra. Bostad kan vara lite knepigt, men jag hade tur och blev lottad till en bra köplats så att jag kunde få ett korridorsrum direkt. Jag vet inte direkt någon som har stått bostadslös heller, så det brukar alltid lösa sig.
Det roligaste i utbildningen tycker jag är juridikkurserna, och att de flesta lärare som håller i de kurserna so är specifika är lantmäteri är väldigt bra. Det tråkigaste skulle jag nog säga är att man inte riktigt kommer in så mycket i det som är specifikt för just lantmäteri förrän år 2-3. Jag visste alltså inte helt vad utbildningen gick ut på förrän efter ett par år. De kurser man läser i början är väl också nödvändiga (framförallt för att bli civilingenjör då), men de senare åren är roligare! Haha.
Utbildningen är mest teoretisk, men med lite mer praktiska projekt i vissa kurser. Ibland har vi varit på studieresor och ett par gånger har vi varit ute och mätt, men annars är det mest föreläsningar och övningar. Förutom en del matte och lite annat så är det inte jättemycket tekniska kurser, utan mer fastighetsekonomi och fastighetsjuridik (om man inte väljer den tekniska inriktningen, vilket jag inte har gjort så vet inget om den), vilket jag tycker är väldigt positivt. Man får ändå en del räkning och sånt, men det bryts av med mer samhällsinriktade kurser. Det gillar jag i alla fall :)
Jag skulle tipsa om att söka ifall du tycker att det verkar intressant! Jag är väldigt nöjd med utbildningen i alla fall.
Hoppas att svaren var till någon nytta! Hör gärna av dig igen om du undrar någonting mer :)
Linnéa

#12 / / Malin:

Hatar sådana tentor. Lycka till!